Firemní vzdělávání bývá považováno za atraktivní benefit. Přesto 89 % společností rozvíjí své zaměstnance bez ohledu na vlastní dlouhodobé cíle. Investují prostředky do školení a rozvojových programů a téměř nic z toho nemají. Není divu, když vedení ztratí motivaci do vzdělávání investovat a začne škrtit L&D budgety. Jak ale zajistit, aby rozvoj konečně dával smysl všem zúčastněným a nebyl jen snůškou teoretických žvástů?
Kdo šetří, pracuje nakonec za tři
Šetřit na lidech se nevyplácí, zejména pokud o ně nechceme přijít. Tento známý fakt není třeba obhajovat. Bohužel ochota firem investovat do rozvoje zaměstnanců tomu často neodpovídá, zvláště v těžkých časech. Právě ty však máme šanci úspěšně překlenout jen s lidmi, kteří průběžně zvyšují svou schopnost zvládat změny a být pro firmu oporou.
Když se řekne „rozvoj“, většina lidí si představí školení. Ta jsou ale často povrchní a nenesou kýžené výsledky. Podle čeho je vybíráte? Jsou pro vás rozhodující data a posilování dovedností, které u lidí potřebujete rozvíjet s ohledem na vývoj trhu a budoucnost? Nebo vás spíš osloví atraktivní nabídky vzdělávacích společností, které slibují rychlé výsledky?
Každé plánování firemního vzdělávání by mělo být zahájeno otázkou: „Proč bychom ten rozvoj vlastně měli dělat, potřebujeme ho vůbec?“ Pokud nenajdeme dostatečně přesvědčivou odpověď, může být lepší se dočasně soustředit na stabilní pracovní výkon a nerozvíjet se v ničem. Dlouhodobě se však bez rozvoje obejdou jen ti, kteří se svou firmu či podnikání chystají „položit“.
Typy rozvoje, jejich přínosy a rizika
V PeopleBoardu rozlišujeme 4 typy rozvoje. Každý má své opodstatnění, své místo na slunci. Liší se nejen jejich výsledky, ale především záměr, se kterým mezi nimi volíme.
Administrativní a zákonný rozvoj
Nutný k dodržení zákonných požadavků a k práci s interními systémy a procesy, například bezpečnost práce, ochrana zdraví, compliance, firemní systémy (SAP), programy (excelu, powerpoint,...) a další.
- Cíl: Schopnost zaměstnance pracovat v rámci firemních systémů a v souladu se zákonnými předpisy.
- Přínosy: Růst uživatelské úrovně a povědomí o bezpečnostních a etických zásadách.
- Rizika: Může být vnímáno jako „nutné zlo“, pasivní přístup.
Benefitní (zájmový) rozvoj
Má obohacující, zájmový charakter, netlačí do změn, například wellbeing, time management, komunikační dovednosti a další.
- Cíl: Zlepšení dovedností zaměstnanců v oblastech, které jsou pro ně přitažlivé.
- Přínosy: Posiluje spokojenost a motivaci zaměstnanců, podporuje loajalitu a zlepšuje atmosféru ve firmě.
- Rizika: Odtržení od potřeb firmy, nízká, někdy dokonce záporná návratnost investic (Už se vám stalo, že se zaměstnanec za firemní peníze „prokoučoval“ k výpovědi a vy jste o něj přišli? – zářný příklad skvělého benefitu se záporným přínosem).
Strategický rozvoj
Zaměřen na dovednosti a kompetence klíčové pro dosažení dlouhodobých cílů organizace, například rozvoj leadershipu (i u těch leaderů, jejichž práce s lidmi vede k vysoké fluktuaci), zvyšování produktivity (i když to bolí), technologická adaptace (i když to část lidí odmítá), příprava na budoucí změny trhu (i když to může znamenat už popáté za 20 let začít znovu od začátku) a další.
- Cíl: Růst jednotlivců, týmů i celé firmy v souladu se strategickým plánem.
- Přínosy: Přímá vazba na dosažení firemních cílů a zvýšení konkurenceschopnosti, vysoká návratnost investic.
- Rizika: Může být nepříjemný a „bolet“, vyžaduje vůli na všech úrovních.
Deblokační rozvoj
Pomáhá odstranit osobní bloky a business traumata, které brání dosažení plného potenciálu, využívá nástroje pro zvládání emocí a stresu, překonání sebeomezujících přesvědčení, odbourání pracovních stereotypů atd.
- Cíl: Překonání limitů a omezení, dosažení vyšší produktivity.
- Přínosy: V případě úspěchu přináší obrovskou změnu a transformaci („otevření hlavy“).
- Rizika: Velká výzva pro ego rozvíjené osoby, nemusí se povést, může být na hraně etiky.
Longevity v businessu
Chceme-li se dožít vysokého věku v co nejlepší formě, bez zdravého životního stylu to nepůjde. Strategický rozvoj je nutností v případě, že je naším záměrem dlouhodobě udržet firmu v co nejlepší kondici.
Dlouhodobé přežití firmy ovlivňuje mnoho faktorů. Mezi ty nejvýznamnější patří schopnost přizpůsobit se trhu, jeho výkyvům a probíhajícím změnám. A právě v tom je největší síla strategického rozvoje. Většina firem však stále spoléhá na zastaralá školení, která často slibují okamžitou změnu. Je to podobné jako kdyby rodič očekával, že mu dítě vychovají v zájmovém kroužku.
Skutečný rozvoj je dlouhodobý proces, během kterého je nutné vyjasnit si očekávání, provázat rozvoj na strategii firmy, zjistit, jak který člověk naplňuje/nenaplňuje nový koncept a teprve pak každého jednotlivce individuálně rozvíjet.
Složitost celého tohoto procesu je důvodem, proč strategický rozvoj téměř nikdo nedělá. Se správnými nástroji a know-how se ale složitost postupně vytrácí.
3 kroky ke strategickému rozvoji
Aby se rozvoj projevil se přímo na výkonu a chování, byl maximálně efektivní a reflektoval potřeby jednotlivců, týmů i celé firmy, je nutné jej uchopit strategicky. Vložit energii nejen do realizace, ale také do přípravy a hodnocení.
- Identifikace rozvojových potřeb a tvorba strategie – analýza toho, co firma pro svůj úspěch potřebuje, plánování rozvojových aktivit se zaměřením na tyto oblasti, stanovení jasných a měřitelných cílů pro každou aktivitu.
- Realizace strategie – přenesení strategie do praxe, realizace konkrétních rozvojových aktivit s vědomím, že opravdový rozvoj se děje jen tam, kde je touha nebo tlak.
- Pravidelné hodnocení – rozvoj by měl být pravidelně revidován a upravován na základě aktuálních firemních potřeb a výsledků.
Toto strategické, koncepční plánování zpravidla vyžaduje mnoho času. Vytíženým manažerům může připadat nereálné. Doba se ale změnila a s nástupem AI jsme získali nové možnosti. Díky umělé inteligenci dnes zvládáme vyřešit i složité úlohy v rozumném čase. Pro strategické plánování v HR úspěšně využíváme nástroj People Board.ai.
.jpg)
Naučte se, jak se dělá opravdový rozvoj, staňte se Průvodcem rozvoje
Pokud jste článek dočetli až sem, zřejmě patříte k těm, kteří si uvědomují, že proces rozvoje nikdy nekončí. Možná, stejně jako my, považujete systematický rozvoj zaměstnanců za klíč k dlouhodobému úspěchu, udržení růstu a konkurenceschopnosti.
Obor osobnostního a firemního rozvoje se neustále vyvíjí a s nástupem AI získal na dynamice. Více než kdy dřív vnímáme potřebu naučit se dovednost, jak se skutečně rozvíjet, aby to mělo opravdové dopady. Připravili jsme proto zcela nový výcvik, jehož cílem je vzdělávat certifikované Průvodce rozvoje.
Vznikl pro oborové profesionály, konzultanty, manažery, personalisty a kariérové poradce, kteří chtějí posílit své kompetence. Pro ty, kteří dobře ví, co obnáší řídit a plánovat rozvoj. Svou práci už teď dělají dobře a chtějí ji dělat ještě líp.
Patříte mezi ně? Domluvte si bezplatnou demo ukázku jeho fungování.